söndag 9 juni 2013

Sövde halv ironman, racereport

Tog husbilen ner till Sövde igår kväll för att försöka få till lite provsimning av banan. Det blev dock sent så jag hoppade över det. Gick runt och kollade lite istället och träffade några andra triatleter att snacka några ord med. Vattnet kändes varmt, runt 20°C enligt några som precis hade mätt lite längre ut i sjön. Tillbaka till husbilen blev det makaroner och köttfärssås och sedan försöka få koll på tider och hur morgondagen skulle te sig. Hämta nummerlapp 06.30, checka in cykel mm från kl. 07.00, avprickning simning från kl. 09.10 och sedan start 09.40. Sprintdistansen skulle starta 09.00 och ett andra heat 09.05.

Raceday
Hade lite svårt att somna, det blev ruggigt kallt under natten också så jag fick sätta igång värmen. Klockan ringde 05.45 men då var jag redan vaken. Frukost och toalettbestyr och sedan ner för nummerlappsutlämningen. Sedan tillbaka till husbilen för att packa och kontrollera att allt är med, pumpa däcken på cykeln och byta om till tävlingsdräkten samt sätta i linserna.

Sövdesjön kl. 06:40 - tre timmar kvar...

Jag var ute i god tid och incheckningen gick bra, tyckte jag fick en bra plats längst ut på kanten så det var lätt att hitta efter simningen. Vid 8-tiden började jag krångla på mig vådräkten - fick dock smita iväg för ännu ett toabesök. Inte helt lätt med våtdräkten halvvägs på men det gick. Träffade Eva-Lena, en gammal kompis från grundskolan, hon skulle köra sprinten.

Fixade i ordning allt på min plats efter bästa förmåga, cykelskor, hjälmen på cykeln med handskaroch solglasögon i och nummerlappsbältet hängde jag på styret. Smetade även in vaselin på nacken där jag fick skav av våtdräkten sist och det funkade bra. Ca 08.45 traskade jag sedan med min badmössa och simglasögon i handen bort till simstarten för att se på starten av sprintdistanserna.
Starten närmade sig och det var helt tyst, sedan blev det ett imponerande ljud när ca 150 par armar vevade igång i vattnet för sina 400m.

Ready for race...

När sprintarna gett sig iväg kunde vi hoppa i sjön och värma upp och provsimma lite. Officiella temperaturen var idag 19,5°C och det kändes väldigt behagligt. Sedan upp till simstarten och bli avprickad och invänta starten.

Simning 1930m
Ställde mig ungefär mitt i startfältet och hoppades att inte bli helt översimmad. Starten var från stranden så det var springa ner i vattnet och sedan vada ut en bit innan man kunde börja simma. Blev rörigt i början med folk som simmade kors och tvärs men jag höll mig lugn och hittade mitt eget tempo ganska snabbt. Simbanan var två varv med vändning uppe på stranden där starten gick. Ca 1000m var första varvet och när jag rundade bojen på stranden hade det bara gått drygt 17 minuter vilket kändes riktigt bra. Man fick en bra överblick på fältet också och jag hade klart fler efter mig än framför. Bara att tröska på ett varv till i samma lugna takt. Tyckte min navigering funkade riktigt bra och körde rakt på bojarna direkt. Vid sista vändpunkten bara 100m innan uppstigning fick jag krampkänning i båda vaderna men lyckades hålla det i schack. Upp ur vattnet och springa en bit bort till mattan för tidsregistreringen. Simtiden blev 34:37 vilket jag är riktigt nöjd med.

Simbanan

T1
Tog det lugnt i T1, tog av våtdräkt, torka fötterna och på med strumpor och cykelskor. Tryckte samtidigt i mig en banan också. Även på med handskar, solglasögon, hjälm och nummerlapp. Tog en Snickers och en macka och stoppade i fickan och sedan ut mot cykelbanan. T1 - 4:16

Cykling 90km
Cykelbanan var en runda på 30km som skulle köras tre varv. Efter ca 10km började en ganska häftig stigning som således skulle forceras två gånger till... Tryckte på ganska bra första varvet och det kändes bra. In för varvning var det bra funktionärs- och publikstöd som hejade på en hela vägen genom Sövde - härligt. Andra varvet kändes också helt ok. Körde om en och annan men blev mest själv omkörd av de långsammare simmarna som nu tog igen det på cyklingen. Fick påminna mig själv flera gånger att försöka äta och dricka. Åt totalt en gel, en Snickers och 5-6 GT tabletter och drack väl ung. 2 liter. Ut på tredje och sista varvet kändes det att man varit igång ett tag. Orken fanns inte riktigt kvar längre och körde mycket på lilla klingan fram (lättare växel). Fick även ta en "biobrake" på toppen av kullen för att lätta på trycket lite så någon vätska hade jag fått i mig i alla fall. Körde ganska ensam sista varvet och såg inte så många andra. Det långa benet på dålig asfalt kändes nu extra tungt i motvinden men det var bara att tröska på... Cykeltid 3:13:21 helt ok med ett snitt på 28,4km/h och min längsta cykling hittills.

Cykelbanan

Min data från GPS-klockan. Kullen som besegrades tre gånger syns tydligt...

T2
Tog det lugnt även i T2 och gick in med cykeln. Hörde några barn i publiken kommentera det "- Varför går han, alla de andra springer ju?" Av med cykelutrustningen och på med löparskorna. Glömde stoppa på mig några gels. T2 - 2:01

Löpning 21,8km
Löpbanan var ren terränglöpning med mycket rötter, kottar och mjuk mulljord - riktigt tungt. Fem varv med en rejäl backe efter ca 3km. Den gick jag uppför varje gång. Benen kändes trots allt ganska pigga efter cyklingen och startde i 5:25-tempo. Det gick dock ganska snabbt utför och låg på 5:50 ett tag för att sedan ligga över 6:00. De kilometrar som inkluderar backen låg oftast över 7:00 också. Tänkte inte så mycket utan tog ett varv i taget och bara matade på km efter km. Kändes dock skönt när jag gick ut på det sista varvet och bara skulle ta den eländiga backen en sista gång. Väl upp på den var det ca 1½ km kvar till mål, nerför backen tog också emot lite benen och sedan runt fotbollsplanen och äntligen i mål... Löpning 2:17:33 riktigt dåligt då mitt personbästa på halvamaran är 1:48. Dock utan simning och cykling först förstås...

Löparbanan

Min GPS-data med ännu en jobbig kulle.

Totaltid 6:11:47 är jag ändå riktigt nöjd med. Mitt första triathlon och då även mitt första på halva ironmandistansen. Många sa också efteråt att det var en riktigt tuff bana, både på cyklingen och löpningen.

Nöjd efter dagens prestation...

33:e bästa simtid - det kan man väl skryta lite med i alla fall...
114:e plats totalt (män), av 140
13:e plats i klassen Män 40-44 (sist)

Uppdatering 2013-06-12
Sövde hade fotografer ute och tog en massa bilder. Jag kom med på några...

Upploppet, nu är det nära...