torsdag 18 september 2014

Årets tävlingar

Så här några dagar efter Helsingborgs Maraton, som var årets sista planerade tävling, så kanske man ska våga sig på en summering...

Säsongen gick väl inte riktigt så som jag hoppats. Vinterns träning gick ganska bra men när det började bli dags för uteträning kom halsont och förkylningar och löste av varandra. Cyklade inte alls så mycket som jag borde göra för att klara distanserna heller. Hälsenan fortsatte att bråka och gjorde bitvis löpningen lite jobbig. Simningen bara underhöll jag, kände inga framsteg utan kunde enbart köra på i samma farter som förra året.
Så, med alla ursäkterna avklarade, så här blev det...

10 maj - Springtime Helsingborg - 10km. Gick bra i 8km när håll i sidan gjorde att jag fick dra ner rejält på tempot. Tiden 47:20 är jag ändå nöjd med.

8 juni - Sövde Triathlon - 1,9km - 90km - 21km,
 


Bra simning (fast tappade klockan efter 200m), bra växling och cyklingen gick faktiskt lite bättre än förra året, trots två stopp för att lägga på kedjan igen. Jobbigare löpbana i år och några minuter sämre tid men en totaltid ca 5min bättre än 2013 - 6:06:04.

28 juni - Vättern Triathlon - 3km - 120km - 30km,

Kallt, regnigt och blåsigt. Ingen njuttävling precis. Kval till VM 2015 och mitt mål var ju att ta en plats. Avkortad simning (trist för mig då det är bästa grenen) pga. kyla, sedan 4½ timme cykling i ösregn - tungt. Avslutande 30km löpning i delvis regn och blöta stigar med ett knä som värkte de sista 20km bidrog inte till någon supertid. Det var nära att jag bröt dessutom men krigade på till slutet. Tiden blev sämre än 2013 - 9:03:43.

19 juli - Göta Kanal Triathlon - 1,5km - 40km - 10km,


Årets bästa lopp. Kanonväder och allt funkade faktiskt denna dag. Fin simning och kom upp som 14:e ur vattnet. Cyklingen funkade bra och snittade 34km/h. Även löpningen gick toppen och jag kunde trycka på ordentligt. Tid 2:32:12 och placering 42 av 81 startande.

16 augusti - Ironman Kalmar - 3,8km - 180km - 42,2km,


Årets upplevelse. Mål att gå under 12h. Bra simning och bra första 8 milen på cyklingen. Sedan kom vinden och det tog tvärstopp. Det blev många jobbiga timmar i sadeln. Brist på träning så klart, fick ont i axlarna också. 13min sämre tid än 2013. Ut på löpningen kändes ändå ganska ok och med kompisar som hejade på i Kalmar går det lite lättare. Kände av knät igen efter 15km och drogs med det fram till mål. Löpningen på 4:56, 25 min bättre än 2013. Det räckte inte riktigt för min måltid som jag släppte ganska snabbt och pressade mig inte maximalt heller. Sluttid 12:32:31.

30 augusti - Öresund Open Water - 2,4km, Jag trodde det skulle bli årets snabbaste lopp. Det var dock riktigt höga vågor och väldigt tungsimmat. Tid 49:07 och plac. 19 av 28 i mål (33 startande).

13 september - Helsingborgs Marathon - 42,2km,

Så var det då dags för årets final. Ännu en sjukdomsperiod de senaste två veckorna gjorde att jag hade inga större förhoppningar. En kul men tuff bana med mycket backar och grusstigar. Började få känning i knät redan efter 7-8km. Höll dock bra tempo fram till 28km då det tog slut och jag bara krigade för att komma i mål. Borde kanske egentligen klivit av för att spara kroppen, men första HBGM vill man så klart fullfölja... Tid 4:29:29

Summerat så är det väl egentligen bara en tävling som jag är riktigt nöjd med och det är Göta Kanal Triathlon. Sedan halvnöjd med Springtime Helsingborg och Ironman Kalmar. Övriga har väl inte varit någon höjdare prestationsmässigt men ändå kul att genomföra. Liksom med modellflyget så visare det sig att om man inte tränar så presterar man visst inte heller...

Nu kommer jag att ta det lugnt med löpningen och bygga upp det så sakta igen. Framförallt ska jag fokusera på att bygga upp styrkan i kroppen, både ben/knä och bålen. Misstänker att det är löparknä som jag har så det är stretch, foamroller och styrka som förhoppningsvis ska skrämma bort det.
Det blir inga längre triathlon-lopp nästa år utan mer löpning och kanske simning.
Ser redan fram emot hösten och vinterns hårda styrkepass...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar