lördag 10 augusti 2013

7 dagar kvar...

 
Ironman Kalmar om mindre än en vecka...
 
Tiden går fort. Det var lite över ett år sedan jag anmälde mig till denna galenskap och nu är det snart dags att se om min träning har varit tillräcklig.

Lördag den 17 augusti kl. 07.00 kastar sig 2000 triatleter i vattnet och påbörjar den långa resan mot mål. 5 minuter tidigare har dessutom 50 proffs dragit iväg på sin resa som tar mellan 8-9 timmar för dem. För mig förhoppningsvis under 13 timmar.

Jag har förberett mig så gott det går (förutom träningen då) med att läsa på om ”raceplan”, ”nutritionplan” mm. och jag tror att det mesta är under kontroll.
 
Angående träning så har jag fått till följande triathlonrelaterat...
 
Simning, 41 timmar fördelade på 57 pass och 12,5 mil
Cykling, 75 timmar fördelade på 61 pass och 190 mil
Löpning, 48 timmar fördelade på 53 pass och 55 mil
Utöver det har det blivit 5 triathlontävlingar, två på olympisk distans, två på halv ironman och en på långdistans
Ser man till tid men framförallt distansernas fördelning så motsvarar det ganska väl samma procentuella fördelning som ett triathlonlopp. Jag skulle lagt lite mindre tid på simningen och prioriterat upp cykling om det hade varit optimalt. Cyklingen är ju där man lägger mest tid också på tävling…
Nåväl, vi lär se om det är tillräckligt för en ok tid eller för att bara ta sig runt.

Min raceplan är ganska enkel:
  • Simning. Starta i bakre delen av 1:05-fältet och simma sedan lugnt och stabilt. Förhoppningsvis klar efter 1h15m.
  • Cykling. Gå ut lugnt, ca 29km/h. Drick bara vatten första 20min. Börja sedan med gel-blandningen och ta någon banan eller bar om det känns ok i magen. Försök hålla snittet över 29km/h. Försök öka när vi är tillbaka på fastlandet efter 122km. Ca 4h15m för cyklingen på Öland och ca 2h för resterande del på fastlandet, total cykeltid 6h15m kanske ?
  • Löpning. Håll igen de första km, kolla klockan och inte snabbare än 5:40min/km. Ta dricka vid varje station och en gel per 45-60min. Försök hålla igång löpningen så länge som möjligt. Börja sedan gå vid vätskestationerna och spring mellan. Första milen på 60min sedan blir det nog svårare att hålla tiden. Sprang ju en mara i våras på 3h57m men denna lär nog ta en timme längre i bästa fall.
· Sim 1:15, växling1 0:05, cykling 6:15, växling2 0:05, löpning 5:00 => totaltid 12:40… Hmmm, ja om kroppen håller hela vägen så kanske…

Nutritionplan:
  • Frukost kl. 04:00.
  • En drickyoggi att smutta på fram till start. Sportdryck 10 min innan start.
  • 12 gels utblandade med vatten att dricka under cyklingen, fördelat över 6 timmar.
  • En flaska sportdryck i timmen under cyklingen.
  • Sportdryck och cola under löpningen, plus en gel var 45-60 minut.
  • Efter målgång – pizzafrossa…
Kör till Kalmar på torsdag fm. Registrering och hämta ut startkit torsdag em. Sedan kl. 18 är det ”Prerace meeting” och därefter ”pastaparty”

Fredag kl. 07.00 ska jag simma i alla fall ett varv på simbanan för att orientera mig lite. Sedan ska alla ”transitionbags” packas och cykel och bags checkas in i växlingsområdet senast 18.00.

Sedan som sagt, lördag 07:00 går starten…

Mina framsteg och motgångar kan följas live via ”Coverage” på ironman

Sök mig på startnr (BIB) 1472

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar