fredag 19 augusti 2016

Tankar inför Ironman Kalmar

Så var det dags för lite motion igen på lördag. Det var två år sedan min senaste Ironman och nu är det alltså dags igen. Det blir i Kalmar igen precis som mina två tidigare.


Det finns en hel del att önska när det gäller träning inför lördagens uthållighetsprov. Det kom lite andra saker emellan under våren och sommaren så träningen har helt enkelt blivit nerprioriterad. Därför har jag även sedan länge gett upp mitt tidigare tidsmål om att gå under 11h.

Ser vi på verkligheten idag så bör jag kunna hänga med någorlunda på simningen. Det är 3860m och jag har gjort 1h07m som bäst (2014). Kan jag komma under 1h15m eller tom 1h10m är det bra.
Simbanan, 3860m. Ganska klurig bana att navigera runt...

Cyklingen blir en prövning. 180,2km är det som gäller. Jag har som längst cyklat 100km i år och det var 1:a maj, sedan har det blivit några enstaka rundor till på 50, 65 och 70km. Min bästa IM-tid är 6h03m från 2013 och då hade jag knappt 400mil i benen. I år (eller senaste 12mån från aug. 2015) har jag bara cyklat 260mil, men det är faktiskt mer än de knappa 175milen inför 2014 då tiden blev något sämre 6h16m. Så under 6h30m är kanske inte orimligt att hoppas på om vädret är med oss och det inte blåser för mycket...
Cykelbanan 180,2km. Unikt att cykla över Ölandsbron som i vanliga fall är förbjudet.

Löpningen, här är det ett maraton som gäller 42,2km. Min bästa tid på en enskild mara är 3h57m från 2013. Bästa Ironman-mara är från 2014 och tog en timme länge 4h56m. Då hade jag bara sprungit 34mil. Året innan (2013) hade jag 94mil i löparskorna men tiden blev bara 5h21m. Inför årets Ironman har jag faktiskt hållit igång löpningen lite bättre och har sprungit 98mil så jag hoppas kunna förbättra min IM-mara tid lite grand i alla fall.
Löpbanan 42,2km. Tre varv och tre gånger genom city innan man väljer vänsterspåret in på upploppet.

Kokar vi ihop det, simning 1:15, cykling 6:30, löpning 4:45 och lite växling på det 10min, så landar vi på 12:40...
Ja, 2013 - 12:46 och 2014 - 12:32, hamnar jag däremellan är jag jättenöjd.

Total träningsmängd inför 2013 - 284h, IM-tid - 12:46
Total träningsmängd inför 2014 - 132h, IM-tid - 12:32
Total träningsmängd inför 2016 - 115h, IM-tid - ????

Enligt den trenden med minskade träningstider = bättre IM-tider så ser det ju lovande ut :)

Cykeln är incheckad samt run- och bike-bag med prylarna man behöver då. Till starten imorgon tar man med det man startar i, dvs. tridräkt, våtdräkt mm och en påse med "After-race"-prylar, handduk, rena kläder mm, som man lämnar i starten och får efter målgång. Nu är det bara att vila och försöka ladda till imorgon, klockan ringer 04:30

Cykeln på plats...
Nedräkning...
Efterlängtad portal...

Väderprognosen ser oroväckande bra ut, svaga SV-vindar vilket gör simningen vågfri (trist för mig men alla andra är väl glada). Temperatur runt 15gr på morgonen fram till cykelstart så det blir lite kallt. Stiger sedan till 19-20gr vid 14-tiden. Inget regn utan växlande molnighet...

Jag har startnummer 2152 och mellantider och resultat kan följas via denna länken tror jag,
http://www.ironman.com/sv-se/triathlon/events/emea/ironman/kalmar/results.aspx?rd=20160820#axzz4HlQ0ZiLJ

Annars finns här en länk någonstans till resultat (Athlete tracker):
http://www.ironman.com/sv-se/triathlon/events/emea/ironman/kalmar.aspx#axzz4HlQ0ZiLJ

Några kändisar att följa, 459 - Emma Igelström, 740 - Aron Andersson

De kvinnliga proffsen startar 6.45 (inga män startar i Kalmar i år, de kör Köpenhamn på söndag istället där inga kvinnliga proffs är med). Jag och ca 2500 andra startar i en rullande simstart mellan 07:00 och 07:15. Målgång - förhoppningsvis innan 20.00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar