söndag 7 juli 2013

Vansbro Triathlon HIM

Helgens första tävling och också den tuffaste var Vansbro Triathlon HIM på lördagen.
Starten skulle gå kl. 12:00. Jag cyklade bort mot växlingsområdet vid 9:30-tiden för att vara ute i god tid och hinna fixa iordning alla grejor till race-briefing 10:30.

Träffade Richard där som skulle göra sin tri-debut och även Jörgen vars blogg jag också följer.

Efter fadäsen i Motala där jag glömde smörja mig under armarna och fick skav under löpningen så la jag smörjan i löparskorna så att jag inte kunde missa det.

Vädret var kanon, sol, lite drygt 20 grader och inte så mycket vind heller. Den officiella vattentemperaturen i Västerdalälven var "över 16 grader"... Helt ok för min del då jag förra veckan klippte 4km i 16,5 grad och nu skulle vi "bara" simma 1930m. Många andra fasade dock för att det var kallt.

Efter lite information om banan, vätskestationer mm. var det dags att ta på sig våtdräkten och bege sig till simstarten som låg ca 400m från växlingsområdet. När man väl passerat chipavläsaren ner i vattnet fick man inte gå upp igen så man ville inte vara för tidigt i. Knappt 10 min innan start hoppade jag dock i och fick simmat in både mig själv och våtdräkten lite. Ganska ström i vattnet så det gick inte att vila, man fick simma så sakta hela tiden för att inte åke med i älven. Tog en position ganska långt fram och i mitten av startfältet.

Simning
Klockan 12 gick starten och 450 par armar vevade igång uppför älven. Lätt kaotiskt de första 500m då jag inte fick till min simning alls. Andades 2-takt och fick knappt luft då heller. Kom många tankar om det inte var läge att bryta, var det förra helgens runda i Motala som ändå satt i kroppen? Fältet löstes dock upp lite grand efter 500m och jag kunde börja simma ordentligt i min egen takt, 3-takts andning och bra armtag.
Vid vändpunkten hade jag precis 20minuter så det var inte så dåligt ändå, nu var det ju medströms tillbaka och jag tryckte på lite bättre där jag låg i eget spår. Tog några placeringar sista biten.
Simtid 34:11, placering 88 av 355 ibland herrarna.


Där är jag...någonstans...kanske...

T1
Av erfarenhet tog jag det lugnt upp ut vattnet och gick första biten för att få tillbaka balansen. Började sedan jogga den långa vägen bort till växlingsområdet. Måste träna mer växlingar för här går det inte fort. Strul med att få av våtdräkten, knöligt att få på strumpor mm.
Växlingstid 07:22, tappade här till placering 156.




Simningen avklarad, på väg in till T1

Sakta men säker, byte till cykling...

Cykling
Gick lätt ut på cyklingen. Banan skulle vara ganska platt och det var den också, bara lite lätt kuperat. Tre varv på en vändpunktsbana på 30km.
Fick bra tempo direkt och hade efter ca 13km ett snitt på drygt 32km/h. Då small det till när jag körde över en sten jag inte såg med punka på framhjulet som följd. Funderade just på detta innan start, jag har ju kört en del mil nu och klarat mig från punka så det kanske är dags snart - och det var det ju. Nåväl en bra erfarenhet och byta däck på tävling i alla fall. Tror bara jag tapade 8-9 minuter på det stoppet men trist att se alla som bara passerar förbi.
Med punkan lagad körde jag på rätt hårt för att jobba upp snittet igen. Tog första varvet på 1:03 och hade tappat till placering 280.
Andra varvet gick bra även om man nu kunde fundera på vad man ska göra om man får en punka till... Tog tre placeringar och tiden 57 minuter på varvet. Tog det lite lugnare på sista varvet för att försöka spara benen något till löpningen. Höll ändå placeringen 277 och tiden blev 59 minuter på sista varvet.
Cykling 3:00:08, vilket blir 30km/h i snitt, placering 277

T2
Byte till löpning och smörjde in mig under armarna. Hade dock missat en annan grej under dagen och det var solskyddskräm. Men man lär sig från gång till gång...
Växlingstid 3:54, placering 281.



Löpning
Tre varv på en 7km vändpunktsbana här också så man mötte alla flera gånger. Kändes bra ut på första varvet, höll ca 5:40-tempo. Tog lite vatten och cola vid vätskekontrollerna. Första varvet gick på 37:02 och jag tappade några placeringar till 285. Höll tempot lite drygt halvvägs in på andra varvet då jag fick håll i ena sidan och tvingades till gångpauser. Joggade igång lite lätt så fort jag vågade och kunde då ta någon eller några km till. Andra varvet på 40:10 och hämtade upp lite till plac. 280.
Riktigt skönt att varva för sista gången och jag hade marginal till 6 timmar för att nästan gå hela sista varvet. Joggade dock på så gott det gick med gångpauser för att lindra hållet då och då.
De två sista km sprang jag tillsammans med en tjej och vi peppade varandra till att köra sista biten in i mål.
Sista varvet på 43:49 och tappade lite igen till placering 288.
Skönt att kunna hålla ihop löpningen någorlunda i alla fall i motsats till mina två första tri-tävlingar där jag helt storknat på löpningen. Detta var dock en mycket snäll bana utan några backar att tala om.
Löpning 2:01:01, placering 288.


Bara 15m kvar till målgång - äntligen...


Stolt "finnisher" med medalj i form av en guldtacka runt halsen 

Summering
Jag förstår varför alla talat så gott om denna tävling. Väldigt bra arrangerat, bra service av funktionärerna och en platt och snabb bana.
Under 5:30 hade nog varit möjligt, utan punka och kraften som gick åt för att ta igen lite förlorad tid och utan håll på löpningen... Men om inte om hade funnits...
Nöjd ändå med resultatet och en erfarenhet rikare (slangbyte under tävling). Nu blir det bara några kortare tri-tävlingar innan det brakar loss i Kalmar 17 augusti...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar