fredag 28 augusti 2015

Vilopuls och wattmätare

I november förra året gjorde jag ett test där jag sov med pulsbandet för att få fram min vilopuls, länk. Då hade jag 52 i snitt över hela sovtiden med några enstaka dalar ner mot 45.

I natt gjorde jag om testet och fick ett snitt på 47 slag/min och vid några tillfälle ner mot 42 och tom. 41.
Kanske lite få mätperioder men något sänkt vilopuls i alla fall kan vara en slutsats vilket betyder bättre kondition.

Simning i morse med min nya paddlar som jag äntligen blev färdiga med att beställa. Det tar bra på armarna och ger lite extra styrka. Det har blivit tre pass i bassängen denna veckan, riktigt bra.

I eftermiddags blev det första passet på trainern med det nyinstallerade Garmin Vector-systemet för att mäta verklig effekt. Körde ett FTP-test på Trainerroad för att se var jag ligger idag och ha något att utgå ifrån. Det blev ett värde på 152W, vilket är vad jag ska kunna orka hålla under en timmes ansträngning. Genomsnittlig effekt under passet blev 119W, vilket motsvarar 1,6W/kg. Som jämförelse så körde toppatleterna på Ironman Hawaii med runt 4W/kg och cyklade 18 mil på 4h35m...

Passet på Trainerroad:

Precis som testsimning en gång i månaden ska jag köra ett FTP-test för att följa utvecklingen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar