torsdag 24 september 2015

FTP-test och bilder HBGM

Nästan en månad sedan jag "fick" min wattmätare till cykeln och gjorde ett första FTP-test. FTP=Functional Threshold Power mäts i Watt och motsvarar den effekt men ska orka utveckla under en timme. Att göra ett test under 60min är riktigt jobbigt så testet körs under 20min där man sedan räknar om medeleffekt för att motsvara 60min.

Förra gången jag gjorde testet (28 aug) fick jag resultatet 152W. Idag var jag sugen på att göra ett nytt test då de senaste passen på cykeln har känts lite för lätta och jag misstänkt att jag låg för lågt i FTP.
Testetpasset är på totalt 60min inklusive uppvärmning, nervarvning och lite kortare körningar innan själva testet på 20min.
Så här såg det ut i Trainerroad:

Under testets 20min låg jag alltså och tryckte 194W i snitt vilket gav resultatet att mitt nya FTP-värde = 184W. En fantastisk förbättring från förra värdet på 152W. Det innebär också att kommande cykelpass blir mycket jobbigare då allt baseras på vilket FTP man har... Kul att se förbättring i alla fall. Har ju som mål att vara uppe i FTP=250 till sommaren.

Helsingborg Marathon har publicera tusentals bilder från loppet på sin hemsida och facebook. Här är några jag råkade komma med på...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar