torsdag 28 november 2019

3 år senare...

Senaste inlägget för drygt tre år sedan handlade om Ironman Kalmar 2016. Jag är nu anmäld till Ironman Kalmar 2020 - min fjärde i ordningen.
Träningen är i full gång, mjukstartade i september med ca 15h träning. En bra upptrappning i oktober med ca 30h och nu i november slutar det väl på ca 33h, lite drygt en timme om dagen i snitt således.

Fyndade ett riktigt bra löpband så nu stoppar inte regn och rusk löpträningen heller.

Fördelningen är ca 10-12% av tiden på simning. Endast ett simpass i veckan men kan jag bibehålla den kapaciteten jag har idag på det så är det tillräckligt. I så fall matchar jag min tid från 2016 på 1h06m.

Cyklingen ska stå för ca 50% av tiden, dvs betydligt mer än jag cyklat tidigare så där hoppas jag på stora förbättringar. Har redan förbättrat min FTP ganska mycket på två månader så det ser bra ut. Blir ca 4 pass per vecka, alla inomhus nu på trainern. Med Zwift blir det ganska kul.

Löpning ca 35%. Blir jag bra på cykeln kommer löpningen att gå lättare. Ca 3 pass per vecka, ett direkt efter cykling, ett "vanligt" och ett längre pass är planen.

Resterande tid läggs på lite olika styrkeövningar.

Var förresten hos Rose-Maries kiropraktor i tisdags för att kolla av hur det var med kroppen. Överlag var det bra men fanns en del punkter att förbättra, bl.a bålsyrka, styrka i övre ryggen och spänningar i lårens framsida. Det fanns även spänningar i min vänstra ankel som kan vara en orsak till att jag får känningar i hälsenan vid löpning. Så bra att få kollat. Fick lite övningar att göra och återbesök på tisdag för uppföljning.

SÅ, full fart mot Kalmar 2020 och nya rekordtider, 15 augusti är det dags, bara 257 dagar kvar !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar