onsdag 2 oktober 2013

Mer styrka...

Jag har insett att jag måste köra mycket mer styrka för att kroppen ska hålla för de påfrestningar som jag vill utsätta mig för.

Därför kommer jag nu under hösten/vintern att göra det lite mer seriöst och köra 1-2 pass per vecka och riktigt tuffa pass.

Blev ett första styrkepass igår och det känns i både armar, axlar och även i benen idag faktiskt vilket det aldrig brukar göra. Det betyder väl att det var hyffsat hårt i alla fall. Efter styrkan tog jag en liten sväng på löpbandet. Tänkte mig några km i någorlunda bra tempo. Det fanns tydligen mycket spring kvar i benen från Lidingö så det blev ett riktigt bra intervallpass av det. 5x1000m i ökande fart med 200m gångvila. Första intervallen i 5:00-tempo och sedan lite fortare varje gång. Sista tusingen gick på 3:50 utan att vara helt slutkörd.

Finns det kanske chans att plocka några minuter till på milen till våren tro? Springtime i Helsingborg strax över 40 minuter (gjorde 44:54 i år)?

Idag på morgonen blev det ett gott simpass på ca 60min. Hann med lite olika intervaller och serier på totalt 3000m. Under den sista serien på 10x100m i 1:41-fart och med start på 2:00 fick jag till grymt bra drag med armarna och kände hur mycket effektivare simningen blev. Det tog dock bra i armarna som var ganska möra efter passet – mer styrka där också…
 
Skönt att nu vara igång ordentligt igen, det har varit lite trögt efter Kalmar...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar