söndag 23 mars 2014

Långpassen tar sig...

Den envisa förkylningen med snorig näsa och lite tjock i halsen blev inte bättre av vila så jag har nu gått över till chockterapi. Har kört några grymma intervallpass denna veckan i alla tre grenarna.

Onsdagens morgonsimning var nog mitt bästa pass där jag körde 3x100m fritt + 100m fritt med paddlar och 100m bröst. Detta upprepades 4 ggr. Alla 3x100 låg jag under 1:40, hade en personbästa på 1:31 och snitt runt 1:37. Totalt blev det 2400m och riktigt nöjd med passet.

Torsdag blev det löpbandsintervaller. 2km uppvärmning sedan 5x 800m i 4:00-tempo +200m joggvila, sista två dock gåvila. Klarade 800-ingarna fullt ut i 4:00-tempo i alla fall och ett gott pass.
Lördag blev det korta intervaller på trainern. 16x 1min på 280W + 1min vila på 100W. Brände gott i benen efteråt.
Veckan avslutas träningsmässigt med dagens långpass löpning. Återigen med utgångspunkt Aktiverum och med sikte på Pålsjö skog. Tänkte börja i hyffsat tempo och köra så länge det går. Målet för dagen var att få 20km i benen, oavsett fart.
Kändes ok i benen och hälsenorna och km efter km pep till i klockan. Första milen på 56 min. Tog en extra sväng i norra Pålsjö för att få ihop km och slippa springa runt sista km i stan.
Låg ganska stadig mellan 5:30-5:40-tempo på km med någon ner på 5:20.
Andra milen ganska exakt på 56min den också strax innan "mål" vid Aktiverum.
Skönt att nu vara uppe på lite distans igen på långpassen...

Nöjd efter dagens pass, bastu och dusch väntar...


4 kommentarer:

  1. Riktigt bra långpass där. Får lite panik när jag ser både tiden och distansen :D

    SvaraRadera
  2. Tack Tommy. Det är lugnt, du har ju mer än en vecka extra träning innan din Ironman :)
    Jag siktar dessutom på att prestera bra i Motala 29 juni så det gäller att ligga i...

    SvaraRadera
  3. Motala ligger riktigt bra till i tiden helt klart. Kanske signar upp till den om det finns plats och om jag hittar någon slags form innan dess..

    SvaraRadera
  4. Ja, gör det, det hade varit kul (även om det innebär en extra konkurrent om VM-platserna :))... Körde den förra året också - mycket bra arrangerat. Lite kallt i Vättern men lättnavigerat, ny bättre cykelbanan i år och varierande löpning med både asfalt och skog...

    SvaraRadera