torsdag 7 augusti 2014

8 dagar till Ironman Kalmar

Nästa lördag, den 16 augusti, är det dags för årets kraftprov - Ironman Kalmar.
Det ska bli kul. Dock finns det inte mycket som talar för att jag ska lyckas förbättra tiden sedan förra året.
  • Jag har mindre träningstid i bagaget i år.
  • Tävlingarna under sommaren har gått sämre än motsvarande tävling förra året (med ett undantag).
Jag inbillar mig ändå att jag har lite bättre uthållighet och ska kunna hålla ihop löpningen lite bättre denna gången. 5h20m på maran förra året var ju inte mycket att skryta med så där hoppas jag kunna kapa en hel del tid.

Förra året när jag anmälde mig satte jag upp ett tufft mål att gå under 11 timmar. Dock så försvann hela februari i form av förkylningar mm. När även maj blev träningslöst var det svårt att komma igång igen.

Mitt direkta mål för i år blir att komma under förra årets tid, dvs. 12h46m. Kan jag dessutom komma under 12 timmar är jag riktigt nöjd.

Varför ska jag lyckas med det då?
  • Min senaste tävling gick riktigt bra (Göta Kanal triathlon) med bra känsla på både cykling och löpning.
  • Jag har gjort det en gång och vet vad som väntar.
  • Ny simbanan som bör ge mindre fight i vattnet.
  • Förhoppningsvis lite mindre vind än förra året då motvinden var som en vägg på Öland.
På lördag kväll vet vi. I målet väntar en sådan här fin medalj...


2014 års medalj, Ironman Kalmar

2 kommentarer:

  1. Håller helt med dig Peter. SUB 12 är helt klart rimligt och borde gå så länge det inte blir totalt misär på löpningen som i Kalmar förra året :D. Du verkar ju vara i fin form så under 12h är jag helt övertygad om att du klarar.

    SvaraRadera