söndag 17 februari 2013

Rallarloppet, genrep inför Vasaloppet

Sista skidloppet innan det stora kraftprovet om två veckor. Rallarloppet 42km som var ett punkt till punkt lopp, dvs ingen varvbana. Riktigt kul att köra.
Hann testa lite valla innan starten och som vanligt, glidet är bra men fästet lyser med sin frånvaro. Antagligen bristande teknik som spelar roll också. Lyckades till slut få till lite klet som funkade hyffsat, i alla fall den första biten.
Starten gick prick kl. 10 och efter bara 150m var det en skarp sväng där det blev tvärstopp direkt. Hade ställt pulsklockan på att endast visa ackumulerad km-tid. Lite stressande när den tickar iväg upp emot 8-9 min/km.
Första  8 km var riktigt jobbiga med terrängkörning i skogen upp och ner hela tiden. Efter det var vi tillbaka vid startplatsen för vätskestopp och sedan ut på banvallen där det bara var att staka för glatta livet. Det passade mig bättre och km-tiden kröp snabbt ner under 5 min/km.
Efter ca 12km stakning på banvallen var det en avstickare med enkelspår bort till en vändpunkt och sedan samma väg tillbaka. Bort till vändpunkten var det svagt utför och på vägen tillbaka märkte jag att allt fäste var borta. Man borde kanske stannat och vallat på lite mer klet men jag körde vidare.
Tillbaka på banvallen och ännu en avstickare med enkelspår. Nu hade det börjat snöa lite också.
Vet inte om nästa 6km var banvall eller cykelväg men bara att staka på. Försökte mig på omkörning ett par gånger men så fort jag kom ut i vänsterspår blev det jättetungt och jag tappade och fick gå tillbaka igen.
Sista 5 km gick i skogen och den värsta backen kom precis i slutet. Nästan slutkörd och med obefintligt fäste gjorde att någon km där kröp upp på nästan 7min. Men uppför brukar betyda utför också och där var någon backe som var värsta störtloppshanget. Klockan reggade 38km/h som max och det känns inte helt stabilt på ett par sladdriga längdåkningsskidor.
Med bara någon km kvar körde jag förbi familjen och fick de extra krafter som behövdes. Rose-Marie hann knäppa några bilder på hur man ser ut efter 40km i skidspåret...




 
Totalt sett en flack och snabb bana, hörde att vinnaren gick i mål på precis 2h.
Inte helt slutkörd efter loppet som för mig slutade efter 3h20min. Det gav en snitt-tid på 4:46 min/km. Målet var att komma under 5 min/km och det gick ju med råge. Får väl se det som en bra genomkörare inför Vasaloppet om bara två veckor.
 
Söndag kväll betyder ju även veckosummering och det blev så här för vecka 7:
  • Simning 3 pass, 1h36min - 4,6km
  • Löpning 2 pass, 1h - 11km
  • Cykeltrainer 1 pass, 1h
  • Längdskidor 1 pass, 3h20min - 42km
  • Styrketräning 1 pass
Totalt 8 pass, 8 timmar inkl stretching

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar