måndag 25 februari 2013

Testlopp simning 3000m

Jag har ju lagt över simträning mer på att köra lite olika varianter av intervaller.

En gång i månaden har jag dock lagt in ett pass med 3000m distans i ett sträck för att se utvecklingen. Förra månaden tog det 58 minuter. Idag var det dags för ett nytt test. Nytt personbästa med nästan 4 minuter, 54:18 blev tiden. Inte annat än att jag är nöjd med det resultatet. Började som vanligt lite trögt, det är de första 1000m som är jobbiga sen bara flyter det på tycker jag. Hade runt 1:52 / 100m i början men sista 1500m så låg jag stadigt på 1:46 / 100m. Sluttiden ger ett snitt på 1:48,6. Tittade tillbaka lite och såg att jag skrev till Rickard i början på december att min målsättning var att komma ner till 1:45 / 100m – och det känns ju faktiskt fullt möjligt nu… Bara att jobba vidare med intervallerna.

Känns som att jag har bra koll på simningen. Vansbrosimningen är på 3000m och det har jag ju gjort ett par gånger, dock bara i bassäng. Ironman-simningen är på 3860m men den är jag inte orolig för heller, inte distansen i varje fall. Skulle då vara all kalabalik med sparkar, fäktande och översimningar mm. som kan ställa till det.

Ligger dock efter med både löpning och cykling. Lördagens 14km löpning visade ändå att jag har lite fart i kroppen då jag hade ett snitt på 5:01 /km och de sista tre km låg på 4:40 /km. Ska bara få upp distanserna och regelbundenheten så ska det nog bli bra. Mindre än tre månader kvar till Köpenhamns marathon.

När det gäller cyklingen så har jag bara nött på trainern än så länge med pass runt 60min. Körde ett 90min pass (längsta hittills) i tisdags och hade sedan ont i rumpan/benen ett par dagar så där behövs mycket mer invänjning/fler pass. Blir så klart betydligt roligare när man kan komma ut och cykla ”på riktigt”. 3½ månad till jag ska köra runt Vättern…

Men denna veckan ligger ändå allt fokus på vad som ska hända på söndag – Vasaloppet. Det är så sjukt spännande…

2 kommentarer:

  1. Tjusig utveckling på simningen! Önskar att jag hade tagit tag i crawlandet i höstas som du - att inte ens behärska simsättet ännu börjar bli en rejäl stressfaktor. Men jag är ju iaf klar med Vasaloppet och skall bara njuta av TV-sändningarna på söndag... :)

    SvaraRadera
  2. Tack, ja det känns som sagt skönt att man är med i en gren i alla fall !
    Ser verkligen fram emot söndagens äventyr och ja, du kan ju bara softa hehe...
    Lyckades precis knipa en av de 50 platser som släpptes kl. 19.00 till Vansbro triathlon. Det blir mycket simma/cykla/springa i sommar :)

    SvaraRadera