torsdag 14 mars 2013

Torsdagsträning

I tisdags kväll körde jag ett pass på trainern. Total tid 1h40min och det kändes helt ok i ben och rumpa efteråt - börjar kanske bli lite van nu. Nu när all snö och is var borta började man faktiskt fundera på om det kanske var dags att ta en tur utomhus till helgen...

Idag började jag dagen med mitt simpass enligt följande. Uppvärmning 500m, en minuts vila sedan 3x100m i maxfart med 1 minuts vila mellan varje. Sedan 200m följt av ett andra set med 3x100m i maxfart och avslutningsvis 500m. Totalt 1800m som tar ca 40minuter inkluderat 8 minuters vila. Hundringarna på max ligger runt 1:32, den första idag var nere på 1:29 faktiskt.Som jag skrivit tidigare har jag lagt in ett testlopp simning varje månad på 3000m för att se min eventuella utveckling.
Idag hade jag också inplanerat motsvarande för löpning - springa milslingan i Pålsjö skog och även göra det en gång i månaden. Gårdagens snöfall omkullkastade dock de planerna ganska rejält. Man blev minst sagt förvånad när det låg nästan 10cm snö på marken när man vaknade - inte riktigt det man hade hoppats på...

Det blev löpband på Aktiverum istället. Alla bandet var upptagna när jag kom så jag kunde värma upp ordentligt och även köra någon styrkeövning innan det blev ledigt.
Väl på bandet satte jag farten på 12km/h direkt istället för 10,5 som jag brukar börja på. Tänkte prova på ett rekordpass och se hur långt det höll. Körde en km, sedan ökade till 12,5km/h. Kändes bra så jag gjorde små ökningar hela tiden. 5km gick på drygt 24min. Ökade vidare och efter 6km var jag uppe i 13,3km/h motsvarande 4:30min/km. Sista 400m i 14,5km/h och milen slutade på 46:27. Visserligen på löpband utan lutning men en kapning på mitt tidigare rekord med 3 minuter - gött.
Springtime under 50min känns fullt möjligt och ett "stretched target" på 45min inte omöjligt i alla fall. Jag har nog konditionen men måste jaga på benen och fötterna att röra sig fortare...
Kan nu bara den här onödiga snön smälta bort så man kan springa ordentligt i skogen igen så hade det varit skönt... Våren - var blev du av ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar